Svatá cesta z Prahy do Staré Boleslavi

20. Loretánská kaple

Modlitby

Vesel se královno lauretánská!
Zrcadlo spravedlnosti / nejsvětější Panno Maria / u jejíhožto lauretánského v Praze obrazu mnozí nemocní zdraví / truchliví potěšení / a v jiných těžkostech postavení / pomoc sobě vyžádali: skze tu bolest / kterous měla / když tvůj milý Syn v třidcátém létu
svého věku od tebe odcházel: vypros mi tu milost od něho / ať z cesty spravedlnosti nikdy se neuchyluji / a svými hříchy nedávám příčiny / aby Kristus Pán zbavením mne své Božské milosti ode mne odstoupil. Čehož k vyžádání / a k tvé cti říkám: Zdrávas Maria.

Sv. Václave / králi české země / kterýmžto titulem byl jsi první z Čechů od císaře poctěn / ačkoli pro svou pokoru nikdy jsi ho užívati nechtěl: a když ti císař nabízel / abys sobě z jeho pokladu vzal / cožby se koli líbilo / vyvolil jsi sobě samé rameno satého Víta / proto / abys Čechy od ctění modly / Vítek řečené (jížto oni černé kohouty obětovávali) k uctění svatého Víta přivedl: prosíme tebe / vyžádej nám tu milost od Boha / ať nestojíme o světskou slávu / a ať Svaté Boží / zvláště pak Svaté milé naše České Dědice náležitě ctíme. Amen.

Modlitby v Tannerově knize česky, německy a latinsky.

Pozn.:
Modla Vítek je asi slovanský bůh Svantovít, jehož kult byl podle některých nahrazen kultem svatého Víta.

Jan František Beckovský v knize Krve nevinné žízniví vlci Dioklecián a Maximián (1697) píše (str. 481-482):
Svatý Vácslav v svém Knížetství / kde také od Pohanův ta Modla se ctila / skrze Ostatky Svatého Víta to Modlářství velmi vyplemenil / když vyzdvihna Kostel pod Jménem S. Víta / Mučedlníka Božího / čest jeho rozmnožil / a místo bludného Obrazu Svianto Vitového pravý Obraz Svatého Víta k uctivosti představil pracujíc a pečujíc o to jedině / aby ne bludný Modle Svianto-Vita / ale tomu / jakožto Příteli Božímu / kterého ten Obraz vypodobňoval, náležitau i povinnau uctivost prokazovali / a skrze Přímluvu jeho od Boha v svých potřebách vyslišáni byli.
Aby pak S. Vácslav nějaký Obyčej svým Čechům zanechal / černého Kohauta S. Vítu obětovati dovolil / ano i poručil; kterýžto Obyčej u mnohých Čechův dosavád trvá / kteří pamatujíce na Rozkaz Svatého Vácslava ne jenom Kohauty / ale i Kuřata / jakékoliv Barvy o Slavnosti S. Víta v témž hlavním Kostele Pražském každoročně obětují. Z té Oběti povstavlo i to / že na Knize / kterau S. Vít drží / tehdejších Časův bílý Kohaut se maloval / a do dnešního Dne se maluje: však proč Předkové naši ne černého / ale bílého Kohauta, malovati dali / tím Nevinnost a Panictví Svatého Víta vypodobniti chtěli.

Čeněk Zíbrt ve Sborníku Český lid, ročník XIV. (1905), str. 445, cituje Beckovského, ale uvádí: Jiné zprávy o tom neznám a tato jest uměle vybájená.

Václav Hájek ve své kronice píše:
Hned toho dne pozval císař knížete Vácslava k svému obědu a při stole na svém jej posadil místě; a když bylo po obědě, uvedl jej císař do svého příbytku mezi své klénoty a snažně jeho prosil, aby před P. Bohem i před lidmi byl jeho přítelem; při tom jeho žádal i prosil, aby z těch klénotuov jeho vzal sobě, cožkoli chce. Ale on pravil, že zlatta a stříbra nepotřebuje. Tu císař velikými jej k tomu nutil prosbami, aby něco aspoň pro památku (na to potom vzhlédaje aby jej císaře měl v své paměti) sobě vzal. I uzřel kníže Vácslav mezi jinými klénoty v stříbře sv. Víta mučedlníka ruku i žádal jest za ni císaře. A císař s velikú ochotností vzav jí políbil a knížeti hned do jeho rukú dal; kníže to od něho s vděčností přijal. A třetího dne rozžehnal se s císařem a knížaty, do Čech se obrátil a jakž rychle do Prahy přijel, hned kázal kostel krásný založiti a v něm hrob vysoký učiniti a tu jest položil poctivě ruku sv. Víta.


Nahoru Modlitby u kaple č. 19 Modlitby u kaple č. 21


O.A.M.D.G.