Svatá cesta z Prahy do Staré Boleslavi

6. Chlumecká kaple

Modlitby

Vesel se královno chlumecká!
Matko nejčistotnější Maria / jejížto svatý obraz / kterýž se ctí na Chlumku / od téhož malíře / který byl obraz Pasovský maloval / namalován / a mnohými milostmi od Pána Boha / pro tvé nejsvětější Matko zásluhy oslaven jest / poníženě prosím tebe skrze ten svatý skutek / kterýž se stal / když jsi od svých svatých rodičů Pánu Bohu v chrámě obětována byla / kdež jsi potom andělský život vedla; rač mi tu milost vyprositi / ať podle tvého příkladu dobrý a příkladný život vedu na tomto světě / a po tomto životě se k tobě dostanu do nebeské slávy. Čehož k vyžádání / a k tvé cti říkám: Zdrávas Maria.

Sv. Václave / skrze tvou srdečnou bolest / kterouž jsi měl / když Drahomíra tvá bezbožná matka vetřevši se po smrti Vratislava otce tvého do spravování českého knížectví / veliké protivenství proti křesťanům vzbudila / a všecko křesťanské náboženství z české země vykořeniti / a modlářství zase vštípiti usilovala; prosím tebe rozpomeň se na své plémě / nedej zahynouti / a chraň nás všecky věrné křesťany v českém království / ať na nás žádné přílišné protivenství nepřichází. Amen.

Pozn.:
od téhož malíře =
Lukas Cranach starší
obraz Pasovský = Madona Pomocná z Pasova (po třicetileté válce odvezena do Innsbrucku)

Modlitby v Tannerově knize česky, německy a latinsky.

Václav Hájek z Libočan píše:
L. 918. Křesťané puovodem Drahomíry kněžny v Praze i okolo Prahy od pohanův veliké nátisky trpěli, neb sú je pohané nočně a úkladně na cestách i v městě, také i v jiných domích divnými podvody mordovali. Taková věc když byla kněžně Drahomíře oznámena, ona to slyšeci křesťanský mordy velmi lehce u sebe vážila; byl-li jest kdy který pohan zabit, za to ona nad křesťany činila veliké pomsty, tak že za jednoho pohana deset křesťanuov umříti musilo.
...
L. 919. Drahomíra kněžna, jsúci zuořiva proti křesťanům, povolala k sobě z Prahy znamenitějších těch, kteříž sú se obyčejuov pohanských přidržali, a v tajné radě s nimi na tom zuostala, aby toho roku (aneb konečně druhého) všecky křesťany zkazili a jich, jakžkoli budú moci, aby se zmocnili. I učinila jest v Praze saudci neb rychtáře jednoho pohana, na křesťany velmi ukrutného, jménem Palhoje, kterýž jedný noci, svolav k sobě do svého domu rychtářského na šest set lidu se zbrojí, kázal vybíjeti domy křesťanské a v nich všecky křesťany mordovati.
Takové tajné a úkladné jednání od některých tajně bylo křesťanuom oznámeno, kterýchž také do jednoho domu se sešlo okolo čtyř set spolu, hotovi jsúce s svau zbraní, toliko očekávajíce počátku. Toť pohané z rychty vyskočivše, okolních domuov počali vybíjeti. Křesťané to skrze stráž uslyšavše, ne ně sú valně a nenadále vyřítili, hned jích mordovati ukrutně počali. A když křik tak veliký zšel v městě, tu se hned v něm všickni obyvatelé zbauřivše, někteří na pomoc křesťanuom a jiní pohanuom běželi. Tu byl takový křik a mord, kterýž v tom městě prvé se nikdá nestal. Ale však pomocí Boží křesťané sú zvítězili a pohanuov po ulicech a domích na čtyři sta zbili. Křesťanův také po domích okolo čtyř set zmordovaných nalezeno. Domové a ulice města Pražského té noci hanebně zkrvaveni byli. Nazajtří pohřebové žalostiví se dáli, pláč a křik hrozný od žen a dětí dál se po domích a ulicech. To když Drahomíře oznámeno bylo, ptala se na to velmi pilně, s kteřé by strany padlo v té bitvě více lidu; pověděli jí, že málo více jedněch než druhých zmordováno. Otázala se: "Palhom rychtář jestli živ?" Řekli: "On jest z té bitvy utekl a zavřev se v svém domě, tak jest život před křesťany zachoval." I řekla Drahomíra: "Přejiť já té smrti mým pohanuom, jediné aby se umdlila moc křesťanská." Potom v krátkém času opět se sešli pohané tajně do jednoho domu a udeřili nočně na domy křesťanské a zmordovali křesťanuov na tři sta.
Drahomíra tím jsúci pozdvižená vítězstvím, vsedši na svuoj vuoz jela a přísahu učinila na hrobě otce svého Brzoslava, že chce všecky křesťany dáti až do jednoho zmordovati, žádného, ani Vácslava, syna svého, neživiti. A navracujíci se zase pravila: "Již jsem jednu přísahu na záhubu křesťanům učinila. A když druhau učiním, málo jich zuostavím. Po třetí když k hrobu otce svého přistúpím, tu Marsovi a Belloně vzáctnú učiním obět a žádného křesťana v mém knížeství nezuostavím."
Opět toho roku rozkázala Palhojovi, aby svedl bitvu s křesťany a žádného neživil. Palhoj ne tak úkladně jako prvé, ale jako zjevně sebrav, což najvíce mohl, pohanuov, na křesťany, aby všecky zbil, chtě se valně obořiti, zajtřejšího dne očekával. Křesťané znamenavše, že jím smrt nastává, také jse k bránění přihotovili. I sešla se bitva najvětší na větším rynku Pražském, tak že s obau stran na pět set lidu zbito. Křesťané ovšem, ač jích byl menší počet, však bitvu Boži pomocí obdrželi a Palhoj v svém domu zamordován a tu také zakopán. Drahomíra o tom uslyšavši, Palhoje najvíce litovala a hned bez meškání jela po druhé k hrobu otce svého a tu kázala udělati veliký oheň a bohuom svým tu rozličné činila oběti. A navrátivši se na Vyšehrad, kostel P. Marie před Tajnem zapáliti rozkázala, též i kostel sv. Jiří i sv. Jana na nižším hradě Pražském a některé rozbořiti a v některých dvéře zazditi. Vácslav, syn její, skrze některé dobré a nábožné křesťany o tom zprávu maje, co mátě jeho páše, z toho velmi byl teskliv a na každý den modle jse P. Bohu, aby ta její moc zrušena byla a ten její zlý úmysl Boží mocí byl přetržen a zrušen, prosil.


Nahoru Modlitby u kaple č. 5 Modlitby u kaple č. 7


O.A.M.D.G.