Poznámky k digitalizaci státní správy
Pořád se mluví o digitalizaci státní správy. Jako úředník se
v tom naprosto ztrácím. Proto jsem se pokusil udělat si v tom trochu
pořádek a uspořádat si v hlavě, o co vlastně jde.
Nejprve jsem se podíval, jaké k tomu najdu zákony.
Zdá se mi, že první zákon, který je v této souvislosti
důležitý, byl zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu. Ten je dnes již
zrušený, ačkoliv některé weby
veřejné správy na něj stále odkazují. Zrušil a nahradil jej zákon č. 297/2016
Sb., o kterém viz níže.
Dalším zákonem z téhož roku, který je však účinný
dodnes, je zákon č. 365/2000 Sb., o
informačních systémech veřejné správy. Název je výstižný – zákon upravuje
působnost a povinnosti v této oblasti, vydávání akreditací a atestací, portál veřejné správy,
státní cloud
computing, Czech POINTy a vydávání výpisů
z informačních systémů. Za
důležité považuji toto: Za „informační
systém veřejné správy“, tedy ISVS, jsou
považovány
prakticky veškeré úřednické
informační systémy (kromě bezpečnostních,
tajných
apod.). Existuje „centrální místo
služeb“, které je provozováno NAKITem.
Umožňuje-li informační systém
prokázání totožnosti toho, kdo úkon
v informačním systému činí,
prostřednictvím elektronické identifikace,
považuje se takový úkon za podepsaný. Czech POINT
je zkratkou Českého Podacího Ověřovacího
Informačního Národního Terminálu. Pokud jde
o výpisy, zákon upravuje, jak vydat
listinný výpis z elektronické evidence (např.
na Czech POINTu).
V roce 2008 vyšel zákon o elektronických úkonech a
autorizované konverzi dokumentů, č. 300/2008
Sb. Já bych ho nazval zákonem o datových schránkách. Zajímavosti: Od 1. ledna
2023 se datová schránka zřídí automaticky každé právnické osobě, bez ohledu na
to, jestli ji chce a jestli o tom ví. Přístup do datové schránky má statutár,
resp. vedoucí orgánu veřejné moci, a dále osoby, které byly statutárem či
vedoucím orgánu pověřeny („pověřené osoby“). Ministerstvo vnitra vede seznam datových
schránek.
Orgány veřejné správy doručují tomu, kdo
datovou schránku má,
prostřednictvím datové schránky (nikoliv
listinně). Dokument je doručen
v okamžiku, kdy se do datové schránky adresát
přihlásí; pokud se
nepřihlásí do 10 dnů, považuje se dokument za
doručený. Úkon učiněný vůči
veřejnému orgánu prostřednictvím datové
schránky má stejné účinky jako úkon
učiněný písemně a podepsaný (ledaže by muselo
podepisovat více osob).
Konvertovaný dokument (výstup) má stejné
právní účinky jako dokument, který byl
konvertován.
O základních registrech pojednává zákon 111/2009 Sb. Existují čtyři základní registry:
Jednotlivé agendové
informační systémy veřejné správy
komunikují se základními registry
(zapisování a využívání
údajů).
V registru obyvatel jsou jak občané ČR, tak i cizinci
s trvalým nebo dlouhodobým pobytem v ČR. Spravuje ho Ministerstvo
vnitra. Registr osob spravuje Český statistický úřad. RÚIAN spravuje Český úřad
katastrální a zeměměřický. Správcem RPP je Ministerstvo vnitra.
Dalším důležitým
zákonem je zákon č. 304/2013 Sb., o
veřejných rejstřících. Veřejné
rejstříky jsou: spolkový rejstřík, nadační
rejstřík, rejstřík ústavů, rejstřík
společenství vlastníků jednotek, obchodní
rejstřík a rejstřík obecně prospěšných
společností. Rejstříky vede rejstříkový
soud. Zákon dále upravuje evidenci svěřeneckých
fondů.
Musíme se také řídit evropským nařízením č. 910/2014 o
elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické
transakce na vnitřním trhu, tzv. eIDAS. Toto nařízení platí pro celou EU, aby
se elektronické transakce v jedné zemi mohly uznávat v kterékoli
další zemi EU. Stanovuje podmínky pro elektronickou identifikaci a pro služby
vytvářející důvěru (elektronický podpis, elektronické pečetě, elektronická
časová razítka, elektronické doporučené doručování a autentizace webových
stránek).
V návaznosti na eIDAS byl v ČR vydán zákon č.
297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce.
Fyzická osoba podepisuje elektronickým podpisem, veřejná právnická osoba může
dokument opatřit elektronickou pečetí (pokud jej nepodepisuje úředník svým
podpisem). Veřejná správa k podpisu či pečeti připojuje i elektronické
časové razítko.
Úrovně elektronického podpisu
(od nejnižší): a) zaručený, b)
uznávaný, c) kvalifikovaný. Úředník
(„veřejnoprávní podepisující“)
může
používat pouze kvalifikovaný podpis. (Občan může
podepisovat úřední podání
uznávaným i kvalifikovaným podpisem.)
Zákon č. 250/2017 Sb. pojednává o elektronické identifikaci,
a to rovněž v návaznosti na eIDAS. Totožnost je možné prokázat
kvalifikovaným systémem elektronické identifikace. Existuje Národní bod pro identifikaci a
autentizaci, přes který se občan může elektronicky identifikovat. Tuto
službu nabízejí jak stát (např. občanský průkaz s čipem, NIA ID), tak
soukromí kvalifikovaní poskytovatelé (např. bankovní identita, MojeID).
Největší výzvou pro úředníka je však zákon č. 12/2020 Sb., o
právu na digitální služby. Úřady budou muset poskytovat všechny služby
digitálně.
Na zákon o právu na digitální služby navázal zákon č.
261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s další
elektronizací postupů orgánů veřejné moci, tzv. zákon DEPO. Ten
v souvislosti s prohlubující se elektronizací státní správy změnil
160 právních předpisů.